Thursday, October 21, 2010

Sajak: " Gadis dan bunga.... " Bahagian 2

Gadis dan bunga….
Tiba-tiba ada rasa rindu,
Sekian lama, tak bersua, tak bertemu
Wajahmu, bermain di mata
Ada keriangan di hati,
Bagaimana, ia kini
Masih peramahkah,
Bersama bunga-bunga !

Gadis dan bunga….
Jarang sekali, berjumpa kini
Jarak, masa dan tugas memisahkan
Ia, bila mungkin kita bersua
Aku, ke Tanah Tinggi
Mencari bunga-bunga,
Untuk kekasih, teman, isteri
Kembang mekar, harum mewangi !

Gadis dan bunga….
Punya cita rasa, indah, mulia
Tulus, ikhlas seorang sahabat
Pilihkan aku, kuntum-kuntum bunga
Untuk seorang kekasih,
Di hari lahirnya,
Ingin melihat ia, riang-ria
Terasa, bahagia !

Gadis dan bunga….
Pilihkan aku, anggerik merah
Berikan aku, anggerik putih
Pilihkan aku, mawar yang indah
Harumannya menyegarkan kamar,
Gubahkan, serikan
Inginku nyatakan, bisikkan
Untukmu, kekasih !

Gadis dan bunga….
Terima kasih,
Kita masih lagi bersahabat,
Saling hormat, mempercayai, mengunjungi
Mungkin tak seperti dulu, selalu ;
Semoga, ceria, hidupmu berkat
Kental jiwa, sabar dan gigih,
Tabah dan berani !


Dicipta oleh:

Sjamsuri Hj.Abd.Razak
esdije@ymail.com
http://mekarnyabunga.blogspot.com
Tarikh: 21 Oktober 2010.
Puisi No. 223
Hak Cipta Terpelihara.

No comments: